نمایندگی شرکت انرژی

کولر آبی انرژی | بخاری انرژی | هیتر گازی انرژی | بخاری صنعتی

کولر آبی بخرم یا کولر گازی ؟

کولر آبی بخرم یا کولر گازی ؟

خواندن این مطلب حدود 7 دقیقه از شما وقت خواهد گرفت.

هوا هر سال گرم تر می شود دلیل علمی اش می تواند گرم شدن زمین، صنعتی شدن شهرها یا هر چیزی باشد. مهم این است که روزهای تابستان را نمی توان بدون کولر تاب آورد. البته کولری که مایه آسایش باشد نه این که دم به دقیقه راهی پشت بام یا تعمیرگاهتان کند.

به گزارش کارشناسان انرژی نوین، اوضاع می تواند بدتر از این هم باشد و آن زمانی است که با هزینه های متعدد تعمیر باز هم نتیجه لازم را نگیرید و سرمایش خوبی نصیب تان نشود. کولر شما چه نوعی است؟ آبی یا گازی؟ بحث های فراوانی درباره ارجح بودن کولر گازی یا آبی وجود دارد، که باعث می شود هر کس که قصد خرید کولر را دارد، سرگردان کند. مطلب امروز دخل و خرج به همین موضوع پرداخته و سعی کرده است با مقایسه این دو محصول، بدون پیش داوری، قضاوت را بر عهده خودتان بگذارد. درمطالب بعدی نیز راهنمای خرید هریک را ارائه می کنیم.

هزینه

مهم ترین گزینه در دوراهی خرید کولر گازی یا آبی، هزینه است. با توجه به قیمت ۴ تا ۵ برابری کولرهای گازی به نسبت کولرهای آبی، پرواضح است که قدرت خرید حرف اول را می زند. در بسیاری از مواقع نداشتن جیب پرپول در همان ابتدای کار مسیر ما را در دوراهی انتخاب خرید کولر به سمت کولرهای آبی مشخص می کند. قسمت دوم هزینه مربوط به پرداخت قبوض است. به ویژه آن که کولرهای گازی نسل گذشته، مصرف برق سرسام آوری دارند.

اقلیم

نکته بسیار مهم دیگر مربوط به محل زندگی شماست. توصیه می شود مکان هایی با آب و هوای خشک همچون یزد، کرمان، خراسان و … از کولرهای آبی استفاده کنند. زیرا این کولرها مقداری رطوبت در فضا ایجاد می کنند. این در حالی است که مناطق شمالی و جنوبی ایران به واسطه داشتن آب و هوای شرجی بهتر است از کولرهای گازی استفاده کنند.

مصرف انرژی

می توان بزرگ ترین عیب استفاده از کولرهای آبی را مصرف آب زیاد آن ها دانست. آن هم در شرایطی که بحران کمبود آب کشور را تهدید می کند. کولرهای گازی نیز در مقابل مصرف برق زیادی دارند. با توجه به این نکته که برق مصرفی کشور از طریق سوخت فسیلی به دست می آید، بر اهمیت مصرف برق این نوع کولرها می افزاید.
البته باید دقت کرد مصرف انرژی را در هر کدام از دو نوع می توان با رعایت موارد اصولی پایین تر آورد. در کولرهای گازی، محل نصب مناسب، دقت در انتخاب ظرفیت با توجه به مساحت منزل، سرویس به موقع و پاکیزه نگه داشتن فیلترها به پایین تر آوردن مصرف کمک می کند. نا گفته نماند که کولرهای گازی نسل جدید دارای قابلیت اینورتر هستند و می توانند مصرف برق راتا حد چشمگیری کاهش دهند.

در کولرهای آبی، سرویس به موقع، تعویض پوشال ها، رسوب زدایی، گذاشتن سایه بان برای کولر و … به کارکرد صحیح کولر منجر شده و مصرف انرژی را کمتر می کند. در کولرهای آبی نیز اگر ظرفیت کولر متناسب با فضای منزل یا محل کار نباشد،مصرف بالای انرژی را سبب می شود به این دلیل که افراد مجبور می شوند به طور مداوم از دور تند کولر استفاده کنند. همچنین کانال کشی صحیح و عایق بندی دیوارها و پنجره ها نیز کمک موثری به صرفه جویی در مصرف می کند. توصیه می شود در خرید هر یک از این کولرها حتما دستگاه هایی خریداری شود، که رتبه A دارند.

اهمیت مصرف انرژی تا حدی است که معاون دفتر مدیریت مصرف برق توانیر هفته گذشته در رکود کاهش مصرف انرژی در کولرها گفت: مشترکان تنها با یک عمل ساده می توانند در ساعت های گرم روز (۱۱ تا ۱۶ هر روز)، ضمن حفظ رفاه و بهره گیری از باد خنک وسایل سرمایشی، از میزان قبض برق خود نیز بکاهند. وی افزود: براین اساس دارندگان کولرهای گازی با تنظیم دمای این نوع کولرها بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد و دارندگان کولرهای آبی با استفاده از دور کند این نوع وسایل می توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند و در عین حال مبلغ قبض برق خود را نیز کاهش دهند.

هوای پاک

کولرهای گازی و آبی در این مورد عملکرد بالعکسی دارند. در حالی که کولرهای گازی می توانند فضای بیرون از خانه را به سبب تولید گازهای خود آلوده کنند، اما هوایی پاک را در درون خانه ایجاد می کنند. این مسئله در شهرهایی که آلودگی بالایی دارند مثل تهران و اهواز مسئله مهمی است.

کولرهای آبی با بیرون کشیدن هوای بیرون از خانه به داخل همراه خود آلودگی ها و ذرات معلق را به درون خانه می آورند. همچنین به سبب همیشه مرطوب بودن پوشال ها، فضای مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ها ایجاد می شود، بنابراین باید با تعویض به موقع پوشال ها از این آلودگی جلوگیری کرد. البته هم اکنون انواع کولرهای آبی سلولزی نیز در بازار وجود دارند که مانع ورود آلودگی ها به فضای درون محیط می شوند. در عین حال آن ها نیز مزایا و معایب خود را دارند که در گزارش بعدی با جزئیات بیشتری به آن خواهیم پرداخت.

هوای پاک
هوای پاک در خانه

چرا باید کولرآبی بخریم؟

  1. مصرف آب زیاد

با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی، مصرف آب زیاد این نوع کولرها از معایب آن به شمار می رود.

  1.  تولید هوای ناسالم در فضای داخلی

کولرهای آبی با ورود ذرات گرد و غبار هوای بیرون به درون خانه یا محل کار، سبب بروز انواع بیماری های تنفسی و حساسیت ها می شوند. همچنین پوشال ها به دلیل رطوبت همیشگی محل مناسبی برای رشد انواع قارچ و باکتری هستند. بنابراین تعویض سالانه پوشال ها توصیه می شود. اما درباره ورود ذرات معلق هوا تقریبا کاری نمی توان انجام داد.

  1. احتیاج مرتب به سرویس و تعویض پوشال

کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی احتیاج بیشتری برای سرویس دارند. تعویض پوشال یکی از کارهایی است که باید هرساله انجام شود. اگرچه پدهای سلولزی نیاز به تعویض را حتی تا پنج سال ارتقا می دهند اما هزینه بیشتری هم دارد و امکان وجود قارچ و بوی نامطبوع همچنان برقرار می ماند.

  1. خوردگی و زنگ زدگی قطعات کولر

کف دستگاه های کولر آبی همیشه پر از آب است. همین تماس و مجاورت مداوم با آب امکان خوردگی و زنگ زدگی قطعات کولر را به وجود می آورد.

  1. ایجاد بوی نامطبوع

درصورت تعویض نکردن به موقع پوشال یا پد، امکان انتشار بوی نامطبوع در محیط وجود دارد.

  1. نامناسب برای مناطق شرجی

کولرهای آبی با ایجاد رطوبت برای مناطق شرجی و مرطوب مناسب نیستند.به طور کلی برای مناطقی که رطوبت آن جا بیشتر از ۲۵ درصد است کولر آبی گزینه خوبی محسوب نمی شود.

  1. میزان خنک کنندگی محدود محیط

از آن جایی که کولر های آبی هوای بیرون را بعد از خنک کردن به داخل هدایت می کنند در شرایطی که دمای محیط خیلی بیشتر از دمای اکثر اوقات، گرم شود، حداکثر توان خنک کنندگی کولرهای آبی نیز ممکن است بسیار مطلوب نباشد. به اصطلاح از پس آن برنیاید و سرمایش مورد انتظار حاصل نشود. این در حالی است که کولرهای گازی دارای درجات مختلف سرمایش هستند.

چرا باید کولر گازی بخریم؟

  1. فیلترهای مخصوص تصفیه هوای محیط

کولرهای گازی توسط فیلترهای مخصوص خود هوای سالم و تصفیه شده در خانه یا محل کار ایجاد می کنند.

  1.  قابلیت کنترل خنک کنندگی بخش های مختلف خانه

با کولرهای گازی می توان انتخاب کرد که کدام بخش از خانه خنک شود. هال یا یکی از اتاق های خواب یا حتی آشپزخانه. این قابلیت در مصرف کمتر انرژی نیز بسیار موثر است.

  1. خنک کنندگی محیط در زمان کمتر

تقریبا با روشن شدن کولر گازی شما هوای خنک و مطبوع را احساس خواهید کرد. در حالی که این اتفاق در کولرهای آبی خیلی دیرتر می افتد.

  1. مصرف نکردن آب به عنوان خنک کننده

شاید توجه بیش از حد به میزان مصرف آب برای افرادی، اندکی مته به خشخاش گذاشتن تلقی شود. اما به دو دلیل مصرف آب در وسایل سرمایشی بسیار حائز اهمیت است. ابتدا بحث بحران کم آبی و ضرورت صرفه جویی حداکثری در آن است. دومین دلیل به این نکته برمی گردد ، که غالبا وسایل سرمایشی به خصوص کولرهای آبی در بالاترین محل ساختمان قرار دارند.در تابستان ها با توجه به بالا رفتن مصرف آب و کاهش فشار آب در طبقات بالادستی، فشار آب مناسب برای تامین آب مصرفی شان ندارند و این امر باعث کارایی نامناسب شان خواهد شد.

  1. بدون صدا بودن

در کولرهای گازی به دلیل جدا بودن موتور کولر از اسپیلت و همچنین نبود کانال کشی مانند آن چه که در کولر آبی وجود دارد، مانند مجرایی هم سرما و هم سر و صدا را به داخل منتقل می کند. هنگام استفاده از کولر گازی صداهای دیگر مزاحم آسایش تان نخواهد شد.

چرا نباید کولر گازی بخریم؟

  1. گران بودن

شاید اساسی ترین مسئله که می تواند تمام معایب و مزایای هر دو نوع را بی اثر کند بحث قیمت کولرهای گازی است.هزینه ۴ تا ۵ برابری نسبت به خرید کولرهای آبی، در بیشتر مواقع دست خریداران را برای یک انتخاب اصولی و کارآمد می بندد.

  1. مصرف بالای انرژی برق

یکی دیگر از معایب کولر های گازی بحث مصرف بالای انرژی برق است. این نکته با توجه به این که غالبا کولرها در ساعات اوج مصرف برق ، روشن می شوند ( ظهر و بعد از ظهر) بیشتر قابل توجه می شود. البته خوشبختانه نسل جدیدکولرهای گازی اینورتر به بازار آمده است که مصرف برق را به میزان ۷۰ درصد کاهش می دهند.

  1. آلایندگی محیط زیست

چنان چه قبلا هم ذکر کردیم، کولرهای گازی به دلیل مکانیزم خاص سرمایشی شان، انواعی از گازهای مضر برای لایه ازن را تولید می کنند. این گازها در کنار تعداد بی شمار ذرات معلق و گازهای سمی تنها به قیمت خنک شدن ما به فضا و محیط زیست مان روانه می شود. این موضوع در شهرهایی که به خودی خود دارای آلایندگی هستند مانند شهرهایی چون تهران و اهواز مشکل ساز خواهد شد. از طرفی ممکن است محل موتور دستگاه در تراس منازل و تقریبا پشت پنجره اتاق ها تعبیه شود، این امر در بیشتر مجتمع ها اتفاق می افتد و باعث ورود گازهای ناسالم به منزل می شود.

پست های مرتبط :

چگونه کولر آبی مناسبی انتخاب کنیم؟
کولر سلولزی آبی

چگونه کولر آبی مناسبی انتخاب کنیم؟

اکثر ما با کولر، این وسیله سرمایشی قدیمی آشنایی داریم و اگر درب آن را باز نماییم شاهد جعبه آبی رنگی خواهیم بود.

ظاهر آبی رنگ کولر آبی شاید در ظاهر احساس خوشایند و آرامش بخشی را برای شما تداعی نماید اما در صورتی که به تجهیزات داخلی آن و سرویس دوره ای توجه نشود می تواند تمامی حس ها را از شما گرفته و موجب بهم ریختن اعصاب و روان شما نیز شود.

ادامه مطلب »
تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی
کولر سلولزی آبی

تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی

کولر آبی انرژی با توان ،حجم و قدرت های مختلف در بازار موجود می باشد. معمولا از توان ۳، ۵، ۷ و ۱۲ هزار تولید و عرضه می گردد .

این کولرها که به دلیل کاربرد فراوان در ایران، به صورت کاملا داخلی تولید می شوند و طرفداران بیشتری در میان مردم دارند. اعدادی که توان کولرهای آبی را اعلام می کنند، به ما نشان می دهند که آن کولر در زمانی معین، قدرت مکش و دمش چه میزان هوایی را دارد.

ادامه مطلب »
بالا بردن راندمان و عمر مفید کولر آبی
کولر سلولزی آبی

بالا بردن راندمان و عمر مفید کولر آبی

شرکت انرژی تولید کننده انواع کولر آبی می‌دانند مردم ما نیازمند کولرآبی با راندمان بالا و مصرف انرژی پایین هستند، به همین خاطر تمام تلاش خودشان را در بهبود این مهم انجام می‌دهند

ادامه مطلب »
نکات مهم در نصب بخاری گازی و دودکش
بخاری گازی

نکات مهم در نصب بخاری گازی و دودکش

گرمای بخاری در حالی که بسیار لذت بخش است به همان میزان خطر آفرین نیز می باشد. بخاری های گازی حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن ایمنی در پی دارند. استنشاق گاز و عدم رعایت نکات ایمنی در نصب بخاری گازی عامل مرگی با نام مرگ خاموش خواهد بود .

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب زمینه های نمایش داده شده.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجود
  • ویژگی های دلخواه
  • ویژگی ها
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات اضافی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
جشنواره فروش فصلی محصولات گرمایشی و سرمایشی انرژی