نمایندگی شرکت انرژی

کولر آبی انرژی | بخاری انرژی | هیتر گازی انرژی | بخاری صنعتی

نکات مهم در نصب بخاری گازی و دودکش

نکات مهم در نصب بخاری گازی و دودکش

خواندن این مطلب حدود 8 دقیقه از شما وقت خواهد گرفت.

خطرات ناشی از عدم نصب استاندارد بخاری گازی

گرمای بخاری در حالی که بسیار لذت بخش است به همان میزان خطر آفرین نیز می باشد. بخاری های گازی حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن ایمنی در پی دارند. استنشاق گاز و عدم رعایت نکات ایمنی در نصب بخاری گازی عامل مرگی با نام مرگ خاموش خواهد بود .

متاسفانه سال به سال براساس آمارهای پزشکی قانونی و سازمان آتش نشانی بر شمار قربانیان ناشی از استنشاق گاز یا به اصطلاح ، گاز گرفتگی افزوده شده است. 

ضعف و عدم آگاهی در نحوه استفاده و نصب وسایل گاز سوز خصوصا بخاری های گازی و همچنین بکارگیری وسایل گاز سوز غیر استاندارد دو دلیلی می باشند که رتبه های نخست را در این امر به خود اختصاص می دهند.

نکات مهم در نصب بخاری

سوالات بسیاری در خصوص نصب بخاری گازی وجود دارد که در ذیل به صورت مختصر به اهم آنها توسط سایت نوین انرژی می پردازیم:

پرسش ها و پاسخ کارشناسان نوین انرژی

دریچه کولر در زمستان بسته باشد یا باز؟

در فصل سرما توصیه می شود دریچه کولر بسته شود، زیرا کانال های کولر به علت داشتن ارتفاع و قطر بیشتر نسبت به دودکش ساختمان، عمل دودکشی قوی تری انجام می دهد و می تواند به عنوان دودکش عمل کند و جریان خروج دود از دودکش به صورت معکوس انجام شود.

این عمل به ویژه هنگامی که منافذ ورود هوا به داخل فضای بنا مسدود باشد بهتر و راحت تر صورت می گیرد و می تواند در حالت جریان معکوس یعنی عمل ورود هوا از دودکش و خروج حرارت و گازهای ایجد شده در اثر احتراق از کانال کولر صورت گیرد. 

علائم مسمومیت با گاز co چیست؟

علائم مسمومیت با منواکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری های مختلف دیده می شود. متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگیشده اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می کنند ، در واقع کسلی و خواب آلودگی یکی از علائم می باشد .

سردرد

ضعف جسمانی

سرگیجهو بی قراری

تهوع و استفراغ

خمیازه کشیدن بیش از حد.

کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت ها است.

حالت خواب آلودگیشدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می رود. چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

استفاده از شومینه به عنوان وسیله گرمایشی

آیا استفاده از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی مناسب است؟

به علت آنکه عمل احتراق در شومینه در محیط باز صورت می گیرد (دردرون محفظه نیست) انتشار محصولات احتراق (شامل co و co2 در مقایسه با سایر وسایل گاز سوز با محفظه، بسیار بیشتر است.

به علت داشتن دمپر دریچه مسدود کننده (دودکش ) و تنظیم دستی آن، احتمال وقوع خطا و اشتباه زیاد و خطر آفرین است.

به علت اتلاف انرژی حرارتی بسیار زیاد در مقایسه با دیگر وسایل حرارتی گاز سوز توصیه نمی شود.

توصیه می شود از شومینه صرفاً به عنوان تنها وسیله گرمایشی در محیط استفاده نشود زیرا جنبه تزئینی و لوکس آن بر جنبه گرمایشی آن غالب است.

نکته:استفاده از شومینه به مدت کوتاه مدت آنهم در زمان هوشیاری و بیداری اشکال ندارد.

توصیه می شود در مکان هایی که از وسایل گازسوز استفاده می شود ،جهت بالابردن ضریب ایمنی محل، از سنسور حساس به گاز CO استفاده شود. 

سیستم ODS در بخاری های بدون دودکش چکونه کار می کند؟

پیلوت ODSدر هوای معمولی با درصد اکسیژن %۲۰/۹ عملکرد مناسب و معمولی دارد. در موارد غیر از این هنگامی که سطح اکسیژن محیط شروع به کاهش می کند و تقریباً به ۵/۱۸% ۱۸% می رسد شعله پیلوت « ODS» از ترموکوپل جدا می شود و شروع به پریدن می کند که باعث سرد شدن ترموکوپل و بسته شدن راه گاز در شیر شده و به عبارت دیگر وسیله با عملکرد ایمن خاموش می شود.

آیا استفاده از لوله های آکاردئونی برای دودکش مجاز است؟

 خیر ، زیرا بدنه(دیواره) این نوع دودکش ها استحکام کافی را ندارند و با گذشت زمان بر اثر حرارت و رطوبت احتمال سوراخ شدن وجود دارد.

بدلیل نوع ساختار، این نوع دودکش با گذشت زمان شکل اولیه خود را از دست می دهد و به حالت آویزان درمی آید .همچنین احتمال ایجاد پیچ و خم های نامناسب در طول دودکش وجود دارد .

افت فشار در این لوله ها زیاد است و تاثیر منفی در مکش سیال(دود) دارد. 

آیا می توان از دودکش شومینه به جای دودکش بخاری استفاده کرد؟

این عمل توصیه نمی شود اما درصورت ضرورت با رعایت شرایط ذیل امکان پذیر است:

در صورتی که دودکش شومینه تا پشت بام هدایت شده باشد یعنی دودکش به صورت اصولی طراحی و اجرا شده باشد و محل ورود دودکش بخاری به شومینه کاملاً آببندی شود و رعایت حداقل اتصال و زانویی و شیب رو به بالا، الزامی است.

الزاماً، شومینه جمع آوری شود و مورد استفاده قرار نگیرد.

بهتر است برای نصب سنسور اعلام کننده گاز Co در محیط اقدام شود. 

علت اصلی سرد شدن دودکش های وسایل گازسوز چیست؟ و راهکارهای اصلاح دائم یا موقت آن کدام است؟

علل اصلی سرد شدن دودکش ها می تواند به شرح ذیل باشد:

عمدتاً سردی دودکش ها در آن دسته از مواردی اتفاق می افتد که دودکش بطور اصولی و استاندارد طراحی و نصب نشده باشد و دودکش عملاً امکان تهویه محصولات احتراق را به طور مطلوب نداشته باشد. (دودکش هایی که از دیوار های جانبی و پنجره ساختمان و به صورت غیر اصولی خارج شده اند و ارتفاع آنها کمتر از بام ساختمان است.

در اثر احتراق وسیله گازسوز اکسیژن محیط مصرف می شود در صورتی که منافذ و مجرای ورودی هوا برای سوختن و سیله گازسوز ناکافی باشد ، عملاً شاهد کمبود اکسیژن در محیط خواهیم بود و فضای اطاق دچار یک نوع فشار منفی در مقایسه با هوای بیرون می شود، در این حالت جریان هوا از طریق دودکش از بیرون به داخل اطاق برقرار و دودکش سرد می شودکه معنای آن این است که در این حالت گازهای ناشی از احتراق بطور کامل از محیط خارج نمی شوند و بخشی از آن در محیط پخش شده و احتمال خطر برای شهروندان وجود دارد.

راهکار پیشنهادی در این موارد توصیه کارشناسان انرژی نوین بر این مبنا می باشد ، باز گذاشتن بخشی از درب یا پنجره که در مسیر جریان هوا است وبتواند اکسیژن کافی به محیط برساند.(به عبارتی تعبیه دریچه ثابت ورود هوا – راهکار مناسب)

راهکار دائمی آن است که دودکش ها بصورت اصولی و استاندارد تا پشت بام منزل اجرا و اکسیژن کافی برای سوخت وسیله گازسوز در محیط تامین شود.

از دیگر عواملی که می تواند منجر به سرد شدن دودکش ها شود ایجاد جریان های هوای تند (باد) است که بطور مستقیم و غیر مستقیم بر دودکش ها وارد و عملاً بر جریان خروج حرارت و محصولات احتراق از دودکش ها غالب می شود و آن را به داخل محیط بر می گرداند.

راهکار پیشنهادی عبارت است از اجرای صحیح و اصولی دودکش ها تا پشت بام و نصب کلاهک H بر روی آن و رعایت فاصله دودکش از دیوارهای جانبی و ارتفاع دودکش حداقل ۶/۰ متر بالاتر از سطح پشت بام. 

در بالای پشت بام آیا صرفاً، باید کلاهک اچ نصب شود یا استفاده از کلاهک تکی نیز مجاز است؟

بطور کلی کلاهک H از کلاهک تکی برتر است ولی، برای وسایل گازسوز با نرخ حرارتی بالا مثل موتورخانه ها استفاده از کلاهک H الزامی و ضروری است. در کل کلاهک H به علت خروجی های مناسب بهترین گزینه می باشد

فاصله دودکش تادهانه بخاری چه مقدار باشد؟

با رعایت تهویه مناسب برای وسیله گازسوز و نبود امکان سرایت حرارت به مواد قابل اشتعال جانبی و بروز آتش سوزی، این فاصله بایستی به حداقل ممکن خود برسد.

دستگاه گازسوز فاصله مجاز

همه دستگاه های گازسوز که در کف نصب می شوند (بخاری، آب گرم کن، پکیچ و..) ۴۵ cm از اطراف ۷۵ cm از بالا

بخاری دیواری ۱۰۰ cm از اطراف ۱۰۰ cm از بالا

طول استاندارد شیلنگ وسایل گازسوز از جمله بخاری گازی چه اندازه است؟

برای اتصال بخاری گازی  و دستگاه هایی که استفاده از شیلنگ برای آنها مجاز است به سیستم لوله کشی باید از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده که مخصوص گاز ساخته شده است دارای استاندارد استفاده شود، طول شیلنگ گاز نباید حداکثر از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر باشد، استفاده از شیلنگ های بلند برای رساندن گاز به نقاط مختلف منزل بسیار خطرناک است و باید از این کار خودداری کرد.

برای محکم کردن شیلنگ های گاز باید از بست های فلزی مناسب استفاده شود.

شیلنگهای لاستیکی را هر چند وقت یکبار با استفاده از محلول آب و کف باید بازرسی کرد وتا در صورت مشاهده عیب و نقص و فرسودگی و یا نشت گاز بلافاصله تعویض شود.

آیا خروج لوله های دودکش از پنجره یا دیواره های جانبی شیوه درستی است؟

بطور کلی استفاده از دودکش هایی که از پنجره ها و دیواره های جانبی ساختمان ها خارج می شود غیر اصولی و غیر استاندارد است و کارایی لازم را در تهویه محصولات احتراق ندارد و عموماً باید در استفاده از آنها اجتناب شود ولی در صورت لزوم و بطور موقت با رعایت شرایط ذیل امکان پذیر است.

ایجاد روزنه ثابت (برای تهویه مناسب هوا) مثل ایجاد گریل (دریچه) در زیر درب ها

با توجه به افزایش طول افقی لوله های دودکش برای هر یک متر، باید حدود سه متر لوله دودکش بصورت عمودی در نظر گرفته شود.

لوله های دودکش بطور مناسب عایق بندی شود. (به ویژه لوله هایی که در بیرون و در معرض هوای سرد قرار داردو یا در درازای بیش از ۳ متر عایق بندی ضروری است).

نکته: با رعایت چنین شرایطی در صورت روشن بودن وسیله گازسوز دودکش باید داغ باشد تا از خروج محصولات احتراق اطمینان حاصل شود.در صورت داغ نشدن دودکش باید بخاری جمع آوری و تا نصب دودکش استاندارد از وسایل گرمایشی دیگر (مثل بخاری برقی) استفاده شود.

نکته: نصب سنسور حساس به منواکسیدکرین در چنین محل هایی ضروری است تا ضریب ایمنی محل افزایش یابد.

آیا استفاده از بخاری های بدون دودکش کار درستی است؟

آنچه مسلم است استفاده از بخاری های بدون نیاز به دودکش بر اساس رعایت محدودیت های محل نصب آن که در استانداردها به آن اشاره و تعریف شده، بلامانع است و بر اساس این استاندارد دامنه کاربرد این دستگاه محدود به اماکن پر رفت آمد است که اکسیژن کافی برای محیط را تامین می کند.

نکته: استفاده از این دستگاه بر اساس استاندارد ایران در اتاق خواب، حمام و محیط های بسته و کوچک ممنوع است.

آیا پوشاندن بدنه لوله بخاری با فویل (یا عایقی مشابه.. .) مجاز است؟

استفاده از عایق های غیر قابل اشتعال اشکالی ندارد.

آیا قراردادن سر دودکش در داخل ظرف آب عمل درستی است؟

خیر، در این حالت به هیچ عنوان گازهای حاصل از احتراق نه جذب آب شده و نه در آن حل می شود و با این عمل گازهای ناشی از احتراق شامل co و co2 یا از طریق بخاری و یا از طریق دودکش در محیط پخش می شود که این عمل بسیار خطرناک است.

آیا مسیر عبوری دودکش تا دهانه بخاری می تواند افقی باشد؟

حتی المقدور بایستی از نصب دودکش بصورت افقی اجتناب شود و در صورت ضرورت به ازاء هر متر لوله افقی سه متر عمودی در نظر گرفته شود.

قابل ذکر است شیب لوله های افقی دودکش بایستی به سمت بالا و مثبت باشد و از نصب لوله دودکش با شیب منفی اکیداً خودداری شود.

لوله رابط دودکش باید تا حدامکان کوتاه و مستقیم باشد و از ایجاد زانوهای کوتاه و خم های تند که ممکن است موجب اختلال در جریان دود شود باید پرهیز گردد.

برای اطلاعات بیشتر و یا سوالات خود با کارشناسان انرژی نوین به صورت کامل رایگان پاسخ گوی شما خواهند بود.

پست های مرتبط :

چگونه کولر آبی مناسبی انتخاب کنیم؟
کولر سلولزی آبی

چگونه کولر آبی مناسبی انتخاب کنیم؟

اکثر ما با کولر، این وسیله سرمایشی قدیمی آشنایی داریم و اگر درب آن را باز نماییم شاهد جعبه آبی رنگی خواهیم بود.

ظاهر آبی رنگ کولر آبی شاید در ظاهر احساس خوشایند و آرامش بخشی را برای شما تداعی نماید اما در صورتی که به تجهیزات داخلی آن و سرویس دوره ای توجه نشود می تواند تمامی حس ها را از شما گرفته و موجب بهم ریختن اعصاب و روان شما نیز شود.

ادامه مطلب »
تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی
کولر سلولزی آبی

تفاوت کولر آبی سلولزی و پوشالی

کولر آبی انرژی با توان ،حجم و قدرت های مختلف در بازار موجود می باشد. معمولا از توان ۳، ۵، ۷ و ۱۲ هزار تولید و عرضه می گردد .

این کولرها که به دلیل کاربرد فراوان در ایران، به صورت کاملا داخلی تولید می شوند و طرفداران بیشتری در میان مردم دارند. اعدادی که توان کولرهای آبی را اعلام می کنند، به ما نشان می دهند که آن کولر در زمانی معین، قدرت مکش و دمش چه میزان هوایی را دارد.

ادامه مطلب »
بالا بردن راندمان و عمر مفید کولر آبی
کولر سلولزی آبی

بالا بردن راندمان و عمر مفید کولر آبی

شرکت انرژی تولید کننده انواع کولر آبی می‌دانند مردم ما نیازمند کولرآبی با راندمان بالا و مصرف انرژی پایین هستند، به همین خاطر تمام تلاش خودشان را در بهبود این مهم انجام می‌دهند

ادامه مطلب »
نکات مهم در نصب بخاری گازی و دودکش
بخاری گازی

نکات مهم در نصب بخاری گازی و دودکش

گرمای بخاری در حالی که بسیار لذت بخش است به همان میزان خطر آفرین نیز می باشد. بخاری های گازی حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن ایمنی در پی دارند. استنشاق گاز و عدم رعایت نکات ایمنی در نصب بخاری گازی عامل مرگی با نام مرگ خاموش خواهد بود .

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب زمینه های نمایش داده شده.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجود
  • ویژگی های دلخواه
  • ویژگی ها
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات اضافی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
جشنواره فروش فصلی محصولات گرمایشی و سرمایشی انرژی